План проведення І засідання семінару з туризму



План проведення семінару "Туризм як універсальний засіб оздоровлення та соціалізації дошкільника" Засідання І.
                                                                                                                     Вареник І. Б.

Мета: популяризація існуючого досвіду з питання організації туристичного дозвілля з дошкільниками; розробка рекомендацій по інтеграції дитячого туризму в освітньо-виховний процес в дошкільному закладі; надання адресної допомоги педагогам з організації розваг та спостережень в осінньому поході.

Учасники: методист з питань дошкільної освіти КЗ «Інноваційно-методичний центр» Тернівського району Марків Т.В., вихователі та інструктори з фізичного виховання дошкільних навчальних закладів міста.

ВСТУП
            Керівник семінару:
         Ось і промайнуло лiто - найкращий час для тривалого перебування на свiжому повітрі, невеликих ман­дрiвок околицями рiдного селища чи міста, пiд час яких дiти оздоровлюються, вiдкрива­ють для себе мальовничi куточки, пiзнають iсторiю краю, активно відпочивають, вчаться взаємодiяти з однолiтками й дорослими, а ще застосовувати набутi знання i вмiння на практицi. Проте осінь і зима – це не менш  сприятлива пора для оздо-­
ровлення, розвитку, виховання й навчання до­шкiльнят.
І саме для пошуку такого універсального засобу і було організовано наш практичний семінар, присвячений дитячому  туризму. Тож чому саме туризм, як нова форма організації оздоровлення та розвитку і чому йому така велика увага  і поговоримо.  (слайд-фотоколлаж « Ми – туристи»)
ІНФОРМАЦІЙНО-ПОШУКОВЕ БЮРО
1.      Інтерактивна вправа  «Переваги  дитячого туризму»
Керівник семінару:
Пропоную вам самим визначитись з перевагами дитячого туризму як технології, спираючись на власний досвід роботи з дітьми та виходячи з розуміння терміну «дитячий туризм» 
(Слухачі називають ймовірні чинники і заповнюють аркуш «Переваги дитячого туризму»)

2.      Групова вправа  «Коректурна таблиця»
Керівник семінару:
А зараз я пропоную вам об'єднатись в групи і разом скласти таблицю із «слів-маячків», які б якомога ширше розкрили поняття «Турист», «Туристична подорож»

3.      Міні-лекція  «Нотатник керівника турпоходу для дошкільнят» (слайд-картинка по тексту)
Керівник семінару:
         Поки групи лінгвістів працюють над своїми коректурними таблицями я пропоную невеличкий нормативно правовий екскурс в теорію питання організації дитячого туризму.
         27 вересня відзначався Всесвітній день туризму. Це свято засновано Генеральною асамблеєю Всесвітньої туристської організації в 1979 році в іспанському  місті Торремоліно. Це свято кожного хто хоч раз відчув себе мандрівником, вибравшись із щоденної буденної суєти на беріг річки, у ліс, у поле або в інші місця, якими так багата наша земля. Свято відзначається в більшості країн світу вже понад 20 років. У зв’язку з цим МОіН рекомендує загальноосвітнім, позашкільним та професійно-технічним навчальним закладам упровадити щорічне проведення Дня туризму, строки проведення якого кожен заклад визначає самостійно.
       До туристичної діяльності, як одної з форм роботи з дошкільнятами, вдаються вкрай рідко: вважається, що туризм - це справа  загальноосвітньої школи. Проте дошкільний туризм є найпотужнішим фактором оздоровлення дітей дошкільного віку, так як характеризується загальнодоступністю і рекомендований практично кожній дитині при відсутності у нього серйозних патологій.

          Чинні навчально-виховні програми  та "Базовий компонент", за якими працюють дошкільні заклади, не передбачають використання дитячого туризму з дітьми дошкільного віку з метою їх фізичного розвитку та зміцнення здоров’я. Замість дитячого туризму в науковій літературі та в програмах йдеться про застосування в роботі з дошкільниками піших переходів, екскурсій, цільових прогулянок до певних об’єктів (на будівництво, до різних пам’ятників, пам’яток архітектури, до місць бойової слави, до річки тощо). Хоча про важливість використання дитячого туризму в дошкільному навчальному закладі з метою оздоровлення, розумового та фізичного розвитку дітей дошкільного віку  наголошували Л.В.Лохвицька, Т.К.Андрющенко, Т.П.Завьялова, Т.І.Грицишина, В.В.Поліщук та ін., усе ж таки проблема залишається актуальною та недостатньо вивченою.
(слайд « Туризм як технологія»)
          Туризм, як напрямок навчально-виховного процесу відрізняється від піших переходів та екскурсій, по-перше, тим, що  сприяє збагаченню словникового запасу спеціальною туристичною термінологією (карта, маршрут, компас, азимут, умовні позначки, бівак тощо). По-друге, процес отримання знань про навколишній світ (природні особливості місцевості, корисні копалини, назви рослин та тварин тощо) набувають прикладного характеру. По-третє, формування характеру, виховання морально-вольових якостей, згуртування колективу відбувається в «живих» умовах походу, а не на чужому досвіді під час розглядання уявних проблемних ситуацій. Четвертий важливий аспект - з дітьми дошкільного віку можна проводити  туристичні походи види будь-якої пори року та з використанням доступних віку дітей засобів пересування (велосипед, лижі). Ну і нарешті, відбувається  загартування, розвиток фізичних якостей, задоволення природної потреби в рухах, покращення роботи внутрішніх органів та систем організму, настрою, самопочуття.

4.      Підсумки вправи  «Коректурна таблиця»
Керівник семінару:
Ну а зараз які ж лексичні схеми побудували наші слухачі в підгрупах??? Їм слово.
МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС
5.      Презентація Моделі організації туристичного дозвілля в КЗ « ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Керівник семінару:
А зараз я хочу презентувати вам Модель організації туристичного дозвілля в КЗ « ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР і на її зразку розкрити алгоритм організації роботи з туризму.
Слайд  « Модель»
Керівник семінару:
На які ж результати ми розраховуємо, інтегруючи туризм в освітній процес.
( слайд «Результати»)
Керівник семінару:
Ну і оскільки ми вже розібрали алгоритм підготовки походу, то ж саме час визначитись з тим чим саме можна зайнятись під час привалу.
(слайд « Напрямки роботи у поході»)
6.      Вправа-квест « Шукачі скарбів»
               Керівник семінару:
       Перш ніж відправлятись у похід, з дітьми проводять певну підготовчу роботу:
 - вивчення умовних позначок та складання простих карт (внутрішньої та зовнішньої території дошкільного закладу, дорога дітей від будинку до дошкільного закладу та навпаки тощо),
- ознайомлення з будовою компасу та відпрацювання навичок роботи з ним, визначення свого місцезнаходження за допомогою компасу (визначення сторін горизонту та азимуту),
- робота з картами та природними орієнтирами, складання рюкзаку.

        А ми з вами зараз спробуємо пригадати свої знання зі шкільної програми і вирушаємо у пригоду-квест. Квест – завдання, для успішного виконання якого необхідно пройти низку випробувань.
       Перед нами карта гри і фішками позначено віртуальний маршрут, яким ми маємо пройти. Діти старшого дошкільного віку  мають читати примітивну карту і співвідносити реальні об’єкти зі схематичними їх зображеннями. Тож перше завдання.
Завдання 1. До кожного номенклатурного об’єкта на карті дібрати його картографічний знак.
Завдання 2. Гравцям пропонується аркуш паперу і олівець. В лівому верхньому кутку аркуша зображення компаса, орієнтованого на північ, в нижньому – картографічні знаки. Під диктовку гравці  креслять карту-схему місцевості.

     У центрі – школа. На півночі – мішаний ліс. На північному сході – річка. На північному заході – озеро. На південь – сад. На південний захід – луки. На заході - чагарники. На південний схід – стежка до джерела. Поблизу – Церква.  На схід – залізнична станція. З півдня на північ йде асфальтована дорога. А вздовж неї житловий мікрорайон «Східний».

Завдання 3. Виїздна експедиція. Викликаються 2 бажаючих за умовною картою-схемою вирушити на пошук «скарба», який заховано в приміщенні закладу.
Завдання 4. Туристичний кросворд.
1.      Довго теплим бути в ньому каві, чаю запашному.
У мандрівці та поході стане завжди у нагоді ( Термос)
2.      Маю я меридіани, паралелі, океани, і міста, й країни, й ріки, захід, південь, північ, схід, що ж таке я, - назовіть!( Карта)
3.      У дорогу вирушаю, щоб дістатись небокраю. Я за ним, він – утікати, не дається наздогнати ( Горизонт)
4.      Під склом знаходиться, на південь і північ дивиться. Якщо з ним підеш, назад дорогу легко знайдеш. ( Компас)
5.      На привалі юнаки поскидали рюкзаки, і з маленької торбинки змайстрували вмить хатинку ( Намет)
6.      Поведе тебе лісами, і полями, і степами, ще й до хати приведе, на порозі пропаде
( Стежка)
Анекдоти про туристів
Лежить турист у палатці і чує як комарі розмовляють між собою:
-Ну що, тут будемо його їсти чи на болото потягнемо?
-Ти що, на болоті великі його відберуть ще й нас з їдять!
Іде турист лісом, сів перекусити, відкрив консерви. Аж тут суне ведмідь. Питає туриста:
-Ти  хто?
- Турист.
- А що в руках?
- Та сніданок туриста.
- Е ні. Це я – турист, а ти сніданок туриста.
Тренер проводить зі спортсменами заняття з орієнтування на місцевості і звертається до одного з них: Петренко, Ви стоїте лицем на північ. Що буде позаду від вас?
- Спина, - не розгубився спортсмен.
Дивися,- каже в Карпатах батько до сина, - туристи зупинилися, в карту дивляться, зараз дорогу питать будуть.
Турист говорить приятелю:

-          Доведеться нову карту нашої області купувати.
-         Чому?
-         Стару ми вже всю пройшли.
7.      Методична реклама «Лепбук дослідника природи»
               Керівник семінару:
         Термін «лепбук» ми знайшли нещодавно в періодиці. З ясувалось, що це нова  технологія збору та узагальнення інформації про певний об’єкт чи явище, така собі своєрідна течка з матеріалами, здобутими в різних видах діяльності. Ось тут і виникла ідея сходити зі старшими дошкільниками групи № 8 не просто в похід, а ….на полювання за інформацією і забезпечити таким чином дидактичну умову  ефективного туристичного походу.  Об єктами вересневого полювання стали осінні дерева нашого регіону.  Таку напівпорожню-напвізаповнену теку вихователі взяли в похід і що виникло в результаті… Надаю слово вихователям Ірлик Олені Володимирівні та Хуторній Лідії Іванівні.
8.      Арт-майдан «А ми в поход ходили. Осінь»
Керівник семінару:
        З кожної подорожі ми приносимо в кишені на згадку про незабутні хвилини якийсь трофей. З осінньої подорожі - це оберемки  брунатного листя, горішки, лісові гостинці. Як цей спогад зберегти якнайдовше розповість нам вихователь Паніна Ольга Миколаївна, яка запрошує нас на арт-майданчик.
9.      Фізкультурне свято « Як козаки у похід ходили»
 Керівник семінару:
         Зараз ми запрошуємо вас разом з нашими дітьми, вихованцями різновікових спецгруп  вирушити в похід і побачити, як ми працюємо з дітьми на підготовчому етапі представленої сьогодні Моделі запровадження туризму, як універсальної технології оздоровлення та розвитку дошкільників.
МЕГАКОНТРОЛЬНА ДЛЯ ДОРОСТИХ

10.  Тестування грою «На привалі»
               Керівник семінару:
        Для того, щоб похід запам’ятався його треба ретельно готувати і вміст рюкзака керівника походу. А у ньому сьогодні нестандартне обладнання, яке допоможе зробити привал активним. І я передаю слово інструктору з фізкультури Ковтун Аллі Вікторівні.
Гра-масаж « Прогноз погоди»
Рухлива гра « Вантаж на двох»
Рухлива гра « Закинь у кошик»
Рухлива гра « Через павутиння»
Рухлива гра « Волейбол»
Рухлива гра « Гусеничка»
Рухлива гра « Парасолька»
Рухлива гра « Міні-футбол»

11.  Тестування творчістю « Плакат «Заповіді туриста»
Керівник семінару:
        Ну а тепер ми залишаємо місце  привалу і повертаємось до актової зали.
        Є ще одна обов’язкова умова без якої у похід вирушати не можна. Яка? Так. Це безпека. Похід має бути безпечним для людини. Але й сама людина не повинна нести небезпеку в природу.  У кожного з вас в матеріалах семінару є пам’ятки для педагогів, батьків, інструкції для дітей, якими ви скористаєтесь при нагоді. Я пропоную зараз ознайомитись з ними і колективно виготовити

пам’ятки-колажі з зазначеної тематики, якими скористуємось в роботі з дітьми вже ми, готуючись в черговий похід.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
 Керівник семінару:
          Час сьогоднішньої нашої зустрічі вичерпано. Сподіваємось, що інформація була цікавою і ми зустрінемось таким же складом в грудні та в квітні. Пропоную ознайомитись з тематикою наступних наших зустрічей. А для плідної співпраці на грудневому засіданні пропоную вам виконати наступне домашнє завдання: дібрати і оформити цікаву рухливу  гру з підручним матеріалом або без нього (різного ступеня активності) для привалу під час зимового походу.


Немає коментарів:

Дописати коментар