План проведення семінару "Туризм як універсальний засіб оздоровлення та соціалізації дошкільника" Засідання І.
Вареник І. Б.
Мета: популяризація
існуючого досвіду з питання організації туристичного дозвілля з дошкільниками;
розробка рекомендацій по інтеграції дитячого туризму в освітньо-виховний процес
в дошкільному закладі; надання адресної допомоги педагогам з організації розваг
та спостережень в осінньому поході.
Учасники: методист з
питань дошкільної освіти КЗ «Інноваційно-методичний центр» Тернівського району
Марків Т.В., вихователі та інструктори з фізичного виховання дошкільних
навчальних закладів міста.
ВСТУП
Керівник семінару:
Ось і промайнуло лiто - найкращий
час для тривалого перебування на свiжому повітрі, невеликих мандрiвок околицями рiдного селища чи
міста, пiд час
яких дiти оздоровлюються,
вiдкривають для
себе мальовничi
куточки, пiзнають iсторiю краю, активно
відпочивають, вчаться взаємодiяти з однолiтками й дорослими, а ще застосовувати набутi знання i вмiння на практицi. Проте осінь і
зима – це не менш сприятлива пора для оздо-
ровлення, розвитку, виховання й навчання дошкiльнят. І саме для пошуку такого універсального засобу і було організовано наш практичний семінар, присвячений дитячому туризму. Тож чому саме туризм, як нова форма організації оздоровлення та розвитку і чому йому така велика увага і поговоримо. (слайд-фотоколлаж « Ми – туристи»)
ровлення, розвитку, виховання й навчання дошкiльнят. І саме для пошуку такого універсального засобу і було організовано наш практичний семінар, присвячений дитячому туризму. Тож чому саме туризм, як нова форма організації оздоровлення та розвитку і чому йому така велика увага і поговоримо. (слайд-фотоколлаж « Ми – туристи»)
ІНФОРМАЦІЙНО-ПОШУКОВЕ БЮРО
1.
Інтерактивна
вправа «Переваги дитячого туризму»
Керівник
семінару:
Пропоную вам
самим визначитись з перевагами дитячого туризму як технології, спираючись на
власний досвід роботи з дітьми та виходячи з розуміння терміну «дитячий
туризм»
(Слухачі називають ймовірні чинники і
заповнюють аркуш «Переваги дитячого туризму»)
2.
Групова
вправа «Коректурна таблиця»
Керівник
семінару:
А зараз я
пропоную вам об'єднатись в групи і разом скласти таблицю із «слів-маячків», які
б якомога ширше розкрили поняття «Турист», «Туристична подорож»
3. Міні-лекція «Нотатник керівника турпоходу для дошкільнят» (слайд-картинка
по тексту)
Керівник
семінару:
Поки групи лінгвістів
працюють над своїми коректурними таблицями я пропоную невеличкий нормативно
правовий екскурс в теорію питання організації дитячого туризму.
27 вересня відзначався
Всесвітній день туризму. Це свято засновано Генеральною асамблеєю Всесвітньої
туристської організації в 1979 році в іспанському місті Торремоліно. Це свято кожного хто хоч
раз відчув себе мандрівником, вибравшись із щоденної буденної суєти на беріг
річки, у ліс, у поле або в інші місця, якими так багата наша земля. Свято
відзначається в більшості країн світу вже понад 20 років. У зв’язку з цим МОіН
рекомендує загальноосвітнім, позашкільним та професійно-технічним навчальним
закладам упровадити щорічне проведення Дня туризму, строки проведення якого
кожен заклад визначає самостійно.
До туристичної діяльності, як
одної з форм роботи з дошкільнятами, вдаються вкрай рідко: вважається, що
туризм - це справа загальноосвітньої
школи. Проте дошкільний туризм є найпотужнішим фактором оздоровлення дітей
дошкільного віку, так як характеризується загальнодоступністю і рекомендований
практично кожній дитині при відсутності у нього серйозних патологій.
Чинні навчально-виховні
програми та "Базовий
компонент", за якими працюють дошкільні заклади, не передбачають
використання дитячого туризму з дітьми дошкільного віку з метою їх фізичного
розвитку та зміцнення здоров’я. Замість дитячого туризму в науковій літературі
та в програмах йдеться про застосування в роботі з дошкільниками піших
переходів, екскурсій, цільових прогулянок до певних об’єктів (на будівництво,
до різних пам’ятників, пам’яток архітектури, до місць бойової слави, до річки
тощо). Хоча про важливість використання дитячого туризму в дошкільному
навчальному закладі з метою оздоровлення, розумового та фізичного розвитку
дітей дошкільного віку наголошували
Л.В.Лохвицька, Т.К.Андрющенко, Т.П.Завьялова, Т.І.Грицишина, В.В.Поліщук та
ін., усе ж таки проблема залишається актуальною та недостатньо вивченою.
(слайд « Туризм як технологія»)
Туризм, як напрямок
навчально-виховного процесу відрізняється від піших переходів та екскурсій, по-перше, тим, що сприяє збагаченню словникового запасу спеціальною
туристичною термінологією (карта, маршрут, компас, азимут, умовні позначки,
бівак тощо). По-друге, процес отримання
знань про навколишній світ (природні особливості місцевості, корисні копалини,
назви рослин та тварин тощо) набувають прикладного характеру. По-третє, формування характеру, виховання
морально-вольових якостей, згуртування колективу відбувається в «живих» умовах
походу, а не на чужому досвіді під час розглядання уявних проблемних ситуацій. Четвертий важливий аспект - з дітьми
дошкільного віку можна проводити туристичні
походи види будь-якої пори року та з використанням доступних віку дітей засобів
пересування (велосипед, лижі). Ну і
нарешті, відбувається загартування,
розвиток фізичних якостей, задоволення природної потреби в рухах, покращення
роботи внутрішніх органів та систем організму, настрою, самопочуття.
4.
Підсумки
вправи «Коректурна таблиця»
Керівник
семінару:
Ну а зараз які ж
лексичні схеми побудували наші слухачі в підгрупах??? Їм слово.
МЕТОДИЧНИЙ
КЕЙС
5.
Презентація
Моделі організації туристичного дозвілля в КЗ « ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Керівник
семінару:
А зараз я хочу презентувати
вам Модель організації туристичного дозвілля в КЗ « ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ»
КМР і на її зразку розкрити алгоритм організації роботи з туризму.
Слайд « Модель»
Керівник
семінару:
На які ж
результати ми розраховуємо, інтегруючи туризм в освітній процес.
(
слайд «Результати»)
Керівник
семінару:
Ну і оскільки ми
вже розібрали алгоритм підготовки походу, то ж саме час визначитись з тим чим
саме можна зайнятись під час привалу.
(слайд
« Напрямки роботи у поході»)
6.
Вправа-квест
« Шукачі скарбів»
Керівник семінару:
Перш ніж відправлятись у
похід, з дітьми проводять певну підготовчу роботу:
- вивчення умовних позначок та
складання простих карт (внутрішньої та зовнішньої території дошкільного
закладу, дорога дітей від будинку до дошкільного закладу та навпаки тощо),
- ознайомлення з будовою компасу та відпрацювання навичок роботи з ним,
визначення свого місцезнаходження за допомогою компасу (визначення сторін
горизонту та азимуту),
- робота з картами та природними орієнтирами, складання рюкзаку.
А ми з вами зараз спробуємо
пригадати свої знання зі шкільної програми і вирушаємо у пригоду-квест. Квест –
завдання, для успішного виконання якого необхідно пройти низку випробувань.
Перед нами карта гри і фішками
позначено віртуальний маршрут, яким ми маємо пройти. Діти старшого дошкільного
віку мають читати примітивну карту і
співвідносити реальні об’єкти зі схематичними їх зображеннями. Тож перше
завдання.
Завдання 1. До кожного номенклатурного об’єкта на
карті дібрати його картографічний знак.
Завдання 2. Гравцям пропонується аркуш паперу і олівець.
В лівому верхньому кутку аркуша зображення компаса, орієнтованого на північ, в
нижньому – картографічні знаки. Під диктовку гравці креслять карту-схему місцевості.
У центрі – школа. На півночі –
мішаний ліс. На північному сході – річка. На північному заході – озеро. На
південь – сад. На південний захід – луки. На заході - чагарники. На південний
схід – стежка до джерела. Поблизу – Церква.
На схід – залізнична станція. З півдня на північ йде асфальтована
дорога. А вздовж неї житловий мікрорайон «Східний».
Завдання 3. Виїздна експедиція. Викликаються 2
бажаючих за умовною картою-схемою вирушити на пошук «скарба», який заховано в
приміщенні закладу.
Завдання 4. Туристичний кросворд.
1.
Довго
теплим бути в ньому каві, чаю запашному.
У мандрівці та поході стане
завжди у нагоді ( Термос)
2.
Маю я
меридіани, паралелі, океани, і міста, й країни, й ріки, захід, південь, північ,
схід, що ж таке я, - назовіть!( Карта)
3.
У дорогу
вирушаю, щоб дістатись небокраю. Я за ним, він – утікати, не дається наздогнати
( Горизонт)
4.
Під
склом знаходиться, на південь і північ дивиться. Якщо з ним підеш, назад дорогу
легко знайдеш. ( Компас)
5.
На
привалі юнаки поскидали рюкзаки, і з маленької торбинки змайстрували вмить
хатинку ( Намет)
6.
Поведе
тебе лісами, і полями, і степами, ще й до хати приведе, на порозі пропаде
( Стежка)
Анекдоти про туристів
Лежить турист у палатці і чує як
комарі розмовляють між собою:
-Ну що, тут будемо його їсти чи
на болото потягнемо?
-Ти що, на болоті великі його відберуть
ще й нас з їдять!
Іде турист лісом, сів перекусити,
відкрив консерви. Аж тут суне ведмідь. Питає туриста:
-Ти хто?
- Турист.
- А що в руках?
- Та сніданок туриста.
- Е ні. Це я – турист, а ти сніданок
туриста.
Тренер проводить зі спортсменами
заняття з орієнтування на місцевості і звертається до одного з них: Петренко,
Ви стоїте лицем на північ. Що буде позаду від вас?
- Спина, - не розгубився
спортсмен.
Дивися,- каже в Карпатах батько до сина, - туристи зупинилися, в карту
дивляться, зараз дорогу питать будуть.
Турист говорить приятелю:
-
Доведеться нову карту нашої області купувати.
-
Чому?
-
Стару ми
вже всю пройшли.
7.
Методична
реклама «Лепбук дослідника природи»
Керівник семінару:
Термін «лепбук» ми знайшли
нещодавно в періодиці. З ясувалось, що це нова
технологія збору та узагальнення інформації про певний об’єкт чи явище,
така собі своєрідна течка з матеріалами, здобутими в різних видах діяльності.
Ось тут і виникла ідея сходити зі старшими дошкільниками групи № 8 не просто в
похід, а ….на полювання за інформацією і забезпечити таким чином дидактичну
умову ефективного туристичного
походу. Об єктами вересневого полювання
стали осінні дерева нашого регіону. Таку
напівпорожню-напвізаповнену теку вихователі взяли в похід і що виникло в
результаті… Надаю слово вихователям Ірлик Олені Володимирівні та Хуторній Лідії
Іванівні.
8.
Арт-майдан «А ми в
поход ходили. Осінь»
Керівник семінару:
З кожної подорожі
ми приносимо в кишені на згадку про незабутні хвилини якийсь трофей. З осінньої
подорожі - це оберемки брунатного
листя, горішки, лісові гостинці. Як цей спогад зберегти якнайдовше розповість
нам вихователь Паніна Ольга Миколаївна, яка запрошує нас на арт-майданчик.
9. Фізкультурне свято « Як козаки у похід
ходили»
Керівник семінару:
Зараз ми запрошуємо вас
разом з нашими дітьми, вихованцями різновікових спецгруп вирушити в похід і побачити, як ми працюємо з
дітьми на підготовчому етапі представленої сьогодні Моделі запровадження туризму,
як універсальної технології оздоровлення та розвитку дошкільників.
МЕГАКОНТРОЛЬНА ДЛЯ ДОРОСТИХ
10.
Тестування
грою «На привалі»
Керівник семінару:
Для того, щоб похід
запам’ятався його треба ретельно готувати і вміст рюкзака керівника походу. А у
ньому сьогодні нестандартне обладнання, яке допоможе зробити привал активним. І
я передаю слово інструктору з фізкультури Ковтун Аллі Вікторівні.
Гра-масаж « Прогноз погоди»
Рухлива гра « Вантаж на двох»
Рухлива гра « Закинь у кошик»
Рухлива гра « Через павутиння»
Рухлива гра « Волейбол»
Рухлива гра « Гусеничка»
Рухлива гра « Парасолька»
Рухлива гра « Міні-футбол»
11.
Тестування
творчістю « Плакат «Заповіді туриста»
Керівник
семінару:
Ну а тепер ми залишаємо
місце привалу і повертаємось до актової
зали.
Є ще одна обов’язкова умова
без якої у похід вирушати не можна. Яка? Так. Це безпека. Похід має бути
безпечним для людини. Але й сама людина не повинна нести небезпеку в природу. У кожного з вас в матеріалах семінару є
пам’ятки для педагогів, батьків, інструкції для дітей, якими ви скористаєтесь
при нагоді. Я пропоную зараз ознайомитись з ними і колективно виготовити
пам’ятки-колажі з зазначеної тематики, якими
скористуємось в роботі з дітьми вже ми, готуючись в черговий похід.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Керівник семінару:
Час
сьогоднішньої нашої зустрічі вичерпано. Сподіваємось, що інформація була
цікавою і ми зустрінемось таким же складом в грудні та в квітні. Пропоную
ознайомитись з тематикою наступних наших зустрічей. А для плідної співпраці на
грудневому засіданні пропоную вам виконати наступне домашнє завдання: дібрати і
оформити цікаву рухливу гру з підручним
матеріалом або без нього (різного ступеня активності) для привалу під час
зимового походу.
Немає коментарів:
Дописати коментар